کد خبر: ۵۲۷۹۱۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۲۴ تير ۱۴۰۲
در نشست خبری اداره کل بهزیستی استان قم مطرح شد:
مسلما تحت پوشش کامل قرار دادن تمام مددجویان استان کاری بسیار دشوار و پر هزینه می باشد که با طرح توانمدسازی مددجویان میتوان در این عرصه اقدامات مثمر ثمری را انجام داد.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری 598، در هر کشوری نیروی انسانی کارآمد نقش مهمی در توسعه اقتصادی و سیاسی دارد و نیروی انسانی ثروت ملی آن کشور به حساب می‌آید ازجمله عواملی که باعث عدم کارآیی این سرمایه ملی می‌شود وجودآسیبهای اجتماعی ازجمله، اعتیاد، طلاق، فحشا، دختران فراری، کودکان کار و . . . که ایجاد معلولیت اجتماعی می‌کند همچنین معلولیت‌های جسمی–حرکتی در یک کشور است بنابراین در سال 1360 طبق اصول 29 و 31 قانون اساسی جهت پیشگیری از آسیب‌های فوق و بازتوانی افرادی که دچارآسیب شده اند سازمانی بنام بهزیستی تشکیل شد که از جمله مهمترین وظیفه آن پیشگیری ازاینگونه آسیب‌ها است. یکی از سیاست‌ها برای بازتوانی افراد تحت پوشش، تسهیلات رفاهی، از جمله پرداخت مستمری، وام‌های خوداشتغالی، کارفرمایی و کمک موردی است. عامل دیگر آموزش‌های مختلف از جمله آموزش‌های قبل از ازدواج، مهارت‌های زندگی، آموزش در زمینه اعتیاد، ایدز و....است.

برای کاهش اثر معلولیت بر فرد، قادر ساختن وی برای دستیابی به استقلال، در هم آمیزی اجتماعی، کسب کیفیت زندگی بهتر و خود شکوفائی است. توانبخشی نه تنها شامل آموزش افراد معلول، بلکه شامل مداخله و در ساختار عمومی جامعه به منظور متناسب سازی محیط و حفظ رعایت حقوق بشر افراد دارای ناتوانی است. رعایت حقوق بشر تعهدی از سوی دولت هر کشور، جوامع و هر شهروند آن است. معلولان برای زندگی همچون سایر افراد جامعه دارای حقوق مشابه هستند و هیچگونه استثنایی نباید وجود داشته باشد. برای حصول اطمینان از برخورداری افراد معلول از موارد زیر ممکن است توجه ویژه ای نیاز باشد. مانند دسترسی به خدمات بهداشتی و اجتماعی، فرصت های آموزشی و شغلی، مسکن، حمل و نقل، دسترسی به اطلاعات و برخورداری از زندگی اجتماعی، فرهنگی مثل تسهیلات ورزشی، تفریحی، حضور در جامعه و مداخله کامل سیاسی در تمامی موضوعات مربوط به آنان لذا هر چند نیازمندیهای معلولان با سایر اقشار جامعه تفاوت عمده ای ندارد و لیکن در برخی نیازمند توجهی خاص هستند از جمله در زمینه آموزش، بهداشت و درمان، مسکن، اشتغال، فرصتهای اجتماعی، امور اقتصادی و معیشتی، فضای فیزیکی مناسب و... که تمام این ها نیاز به پرداخت بودجه و یا ارایه تسهیلات می باشد. 

طبق گزارش محمد علیمرادی رئیس اداره مشارکت‌های مردمی بهزیستی قم، در استان قم آمار تسهیلات به مددجویان قابل قبول می باشد و سال گذشته 1197 نفر با اعتباری بالغ بر 101میلیارد تومان توانستند از تسهیلات استغالزایی سازمان بهره‌مند شدند بدین صورت که مددجویان در ابتدا از طریق مددکار پالایش شده و توانایی شغلی هر فرد مشخص میشود و در انتها از طریق تسهیلات اعطایی توانمندسازی می شوند. 

همچنین دکتر علیزاده معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان قم در گزارشی که در نشست خبری اداره کل بهزیستی استان قم ارائه داد گفت: بیش از 27 هزار نفر مددجو در سامانه درخواست ثبت داده اند که به تفکیک 8193 معلول جسمی حرکتی، نابینایی 3123 نفر، معلولین ذهنی 5105 نفر، معلولین روانی 1766 نفر، ناشنوایی 4132 نفر و 763 نفر چند معلولیتی هستند. که از این تعداد 11 هزار و پانصد نفر تحت پوشش کامل سازمان قرار گرفته اند. 

مسلما تحت پوشش کامل قرار دادن تمام مددجویان استان کاری بسیار دشوار و پر هزینه می باشد که با طرح توانمدسازی مددجویان میتوان در این عرصه اقدامات مثمر ثمری را انجام داد.

توانمندسازی(Empowerment ) در حرفه مددکاری اجتماعی مفهومی است که از اهمیت خاصی برخوردار است
و به تعبیری شالوده مددکاری اجتماعی بر آن بنا نهاده شده است. توانمندسازی تغییر و توسعه ظرفیتها برای درک نیاز برای تغییرات وسیع‌تر در گروه‌ها و جوامع را شامل میشود. توانمندسازی فرآیند تغییر ناتوانی و افزایش کنترل سازمان بر محیط است و در آن بر افزایش خود تصمیم‌گیری مددجویان سازمان تأکید میگردد. اهداف عمده
توانمندسازی عبارتند از: عدالت اجتماعی، ایجاد امنیت، برابری اجتماعی و سیاسی، حمایت دو جانبه و یادگیری مشارکتی، برداشتن گامهای کوچک برای رسیدن به اهداف بزرگ.

در همین راستا طبق گفته محمد علیمرادی رئیس اداره مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان قم، اگر ما به دنبال توانمدسازی مددجویان نباشیم باید به دنبال موضوعاتی همچون گداپروری و وابستگی افراد به کمک‌های سازمان باشیم که این امر به مرور زمان پیامدهای مخربی دارد. ایشان تاکید می‌کند که باید 80 درصد توانمدسازی در ذهن مددجو شکل بگیرد و بیست درصد به ما بر میگردد. مددجویی که فقط به حمایت مالی اکتفا کند هیچ تلاشی برای توانمدسازی خود نمیکند و حتی ما موارد متعدد داریم که امکان اشتغال مددجو فراهم شده اما مددجو حاضر به حضور در محل کار نیست چون به همان حمایت ناچیز قانع شده است. البته ما از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نمیکنیم اما توانمندسازی معلولان مقوله مهمی است که به راحتی نمیتوان از کنار آن رد شد و ما میتوانیم با توانمدسازی مددجویان چرخه خروج آنان از سیستم حمایتی را دنبال کنیم.

علیمرادی در خصوص میزان و نحوه مشارکت مردم در حمایت از مددجویان نیز گفت: بدون مشارکت سازمان ها و موسسات مردمی و توانمدسازی جامعه هدف امکان خدمات دادن به همه مددجویان امکان پذیر نمی باشد.

وی در ادامه گفت: بهزیستی اغلب فعالیت هایش از طریق موسسات و نهادهای مردمی صورت میگیرد و این موسسات به نوعی بازوی این سازمان هستند و در نبود آنها شاید نتوان کاری را از پیش برد. در حال حاضر 210 مجوز از طریق سازمان صادر گردیده که 55 مجوز آن به صورت مراکز خیریه می باشد که همواره کمک حال ما بوده اند. 

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها